Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Dortlog | July 16, 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Behavioral Targeting: achtervolgingsangst door cookies

Behavioral Targeting: Achtervolgingsangst door cookies
dortland
  • On July 10, 2012
  • http://www.laurensdortland.nl

Heb je wel eens het gevoel dat je achtervolgd wordt? Dat je achterom kijkt en zeker weet dat iets of iemand je net te snel af was en in het meelopende bosje is gedoken? Dat gevoel krijg ik soms van Behavioral Targeting.

Behavioral targeting

Duur woord, maar wat is het eigenlijk? Simpel gezegd is het een techniek die websites (of netwerken van websites) in staat stelt om je gedrag te volgen en te analyseren en je zo ‘boodschappen op maat’ voor te schotelen. In de praktijk wordt dit vooral gebruikt om advertenties te tonen die gebaseerd zijn op het eerder vertoonde surfgedrag van de bezoeker. Nou is dat iets wat de nieuwe cookie wet wellicht iets lastiger gaat maken, maar het is nog steeds alom aanwezig.

Wasmachines

Dit heb ik laatst zelf ook ondervonden. Ik vond het eerder altijd wel prettig dat als ik op een website kwam ik advertenties met toffe nieuwe jeans te zien kreeg, totdat ik op een dag een nieuwe wasmachine nodig had. Ik had na een avondje surfen mijn wasmachine gevonden en besteld, dus blij. Maar nietsvermoedend werd ik toen ook in de gaten gehouden. Het leek alsof mister O. N. Line een privé detective had ingehuurd om mijn digitale acties nauwlettend in de gaten te houden. Met een gat in zijn krant en vergrootglas in de hand.

Resultaat: 3 weken later struikel ik nog steeds over de advertenties van wasmachines, waar ik ook ga of sta. Ik geloof er best in dat dat het afstemmen van content op het gedrag van de bezoeker het een toegevoegde waarde kan zijn, maar enkel als het ook daadwerlkelijk relevant is. Hier kan dan ook nog een grote stap gemaakt worden. Dus mijn verzoek op dit moment: wees relevant A.U.B. Bij voorbaat dank.