Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Dortlog | July 16, 2018

Scroll to top

Top

No Comments

Bier met een verhaal: ’N Toeback

Bier met een verhaal: ’N Toeback
dortland
  • On February 6, 2013
  • http://www.laurensdortland.nl

Niet zelden verdiep ik me in een merk wat ik tegenkom. Ook niet zelden drink ik in mijn ‘begin van de avond stamkroeg’ Marktzicht een Belgisch speciaal bier. Kan me er uren mee vermaken, turen naar dat grote bord met al die verschillende soorten. Als een kind in een snoepwinkel voel ik me dan.

Op wederom zo’n goede avond op een donderdag in december (ja ik weet het, beetje laat dat ik er over schrijf, maar beter laat dan nooit) besloten mijn metgezel en ik eens ’n Toeback te proberen. Goede naam dachten we, dus: proberen! Smaakte prima, dat bier van de Schelde Brouwerij, maar nog mooier was het toen we het verhaal op de achterkant ontdekten:

‘n Toeback is een bovengistende Kempense Quattro, van maar liefst 9,5% vol. alc. Na het drinken van een toeback quattro gaat een van de Wildemannen met de Sint-Katharinakerk uit Hoogstraten op wandel. Een toren van 105 meter en enkele 100 tonnen zwaar torsen. Een wonderdrank, die’n toeback!

Dat raakte me. ..De Wildemannen met de Sint-Katharinakerk uit Hoogstraten op wandel. Wil niet zeggen dat ik direct emotioneel werd, maar vond het toch sterk. Maar wat maakt dat nou zo bijzonder? Wij consumenten voelen een band met zogenaamde authentieke merken. Dat zit in ons, dat is instinct. Eén van de kenmerken wat een merk authentiek maakt is erfgoed; de mate waarin het merk een verhaal heeft om te vertellen. En hoe goed is het als je oude volksverhalen betrekt in je merk. Met namen als Zeezuiper, Lamme Goedzak en Dulle Griet heeft de Schelde Brouwerij nog een aantal juweeltjes in handen.

Kritische noot is wel dat er erg weinig wordt gedaan met de verhalen, behalve deze achterop de fles te planten. Met zo’n verhaal kun je daar nog zo veel meer uithalen. Ik wil natuurlijk niet alles zomaar verklappen, maar hier liggen toch wel een paar conceptuele kansen als je het mij vraagt. Al is het wel mooi om te zien dat de naam middels de ouderwetse vorm van crowdsourcing tot stand is gekomen: voor het bepalen van de naam werd een wedstrijd georganiseerd, waarbij de best ingezonden naam gekozen werd tot definitieve naam. Anyway, als ik nog eens op wandel wil, dan sluit ik niet uit dat ik net als één van de Wildemannen eerst ’n Toeback tot mij neem. Chapeau.