Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Dortlog | December 13, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

BNN’s Feuten vs. SKB - Dortlog

BNN’s Feuten vs. SKB
dortland
  • On October 10, 2010
  • http://www.laurensdortland.nl

Het eerste halfjaar van alweer mijn laatste jaar Reclame, Marketing & Communicatie volg ik de minor Merkenmanagement. Voor de SAN Accenten dit jaar worden weer verschillende studenten jury’s opgesteld, waarvan 3 studenten van onze minor worden geleverd. Als motivatie werd mij gevraagd mijn mening te geven over een campagne waar ik enthousiast over ben en een campagne waarvan ik me afvraag waar ze in vredesnaam mee bezig zijn. Campagne waar ik zeer enthousiast over ben, is die van BNN voor hun nieuwe programma Feuten. Campagne waar ik een regel vol vraagtekens achter zet is die van Stichting Kringloop Blik, over het feit dat blik bij het gewone afval mag. Hierbij mijn mening, natuurlijk iets aangepast voor op mijn blog.

BNN’s Feuten

Deze advertentie stond op de voorpagina van het gratis dagblad Metro van 1 november. Waar je vaak hoort dat het einde van massamedia nabij is, is niets minder waar. Wel is het zo dat het doel van massamedia verschuift. Waar vroeger massamedia prima ingezet kon worden om enkel te communiceren, dient – naar mijn inziens – het doel van massamedia te zijn om stof tot conversatie te geven. Activatie van de conversatie zoals Steven van Belleghem zo mooi stelt in zijn boek De Conversation Manager. Zorgen dat er gepraat wordt over een campagne. Zonder massamedia wordt het ‘word-of-mouth’ niet getriggerd en dat zal denk ik altijd zo blijven.

Met het oog hierop denk ik dat BNN echt een geniale campagne heeft neergezet om de conversatie te triggeren. Ik zag de krant en ik werd gewoon aangetrokken tot de voorkant. “Goedemorgen stelletje kut feuten”. Dit spoorde mij direct aan om te praten over de campagne en maakte mij ontzettend nieuwsgierig naar het programma. Ook om me heen merkte ik dat iedereen de campagne had opgemerkt en iedereen had het over deze nieuwe serie van BNN. Ze zijn er echt in geslaagd om de doelgroep te laten converseren over het merk BNN, over de campagne en over het product: de nieuwe serie. Chapeau!

Blik, bij het gewone afval

 

Ik hoefde niet lang na te denken over een campagne waarvan ik me afvraag waar ze in vredesnaam mee bezig zijn. De afgelopen weken heb ik me blauw lopen ergeren als ik het spotje van de Stichting Kringloop Blik weer voorbij hoorde komen. Ik kan je verzekeren, dat was vaak. Ik luister namelijk veel radio en ze hebben niet bespaard op de media-uitgaven.

De reden waarom ik deze campagne echt ontzettend matig vind, is dat ik geen idee heb wat de doelstelling is. Ze proberen Nederland ervan te overtuigen dat blik bij het gewone afval mag. WAAR MOETEN WE HET ANDERS LATEN?! Dit heb ik echt met veel mensen besproken, maar niemand heeft hier een antwoord op. Eerst dacht ik dat het een overheidscampagne was, waar er budget over was dat opgemaakt moest worden omdat ze anders volgend jaar minder zouden krijgen. Maar nee. Het is een echte stichting. Deze campagne vind ik dus zeer slecht, vooral omdat het voor mij – en voor iedereen in mijn directe omgeving – volstrekt onduidelijk is wat ze hier precies mee willen bereiken.