Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Dortlog | December 13, 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Privacy: Je Baas op Twitter? - Dortlog

Privacy: Je Baas op Twitter?
dortland
  • On July 30, 2012
  • http://www.laurensdortland.nl

Vorige week zondag kwam ik een artikel tegen op Dutch Cowboys over werkgevers & hun werknemers op het sociale Interweb. Toen ik het las gingen mijn wenkbrauwen toch echt iets omhoog en kon ze ook maar lastig naar beneden krijgen. Het ging namelijk over een onderzoek dat is uitgevoerd door Kelly Services, onder meer dan 150.000 respondenten (op zich wel enigszins representatief te noemen). Het was een onderzoek m.b.t. wat een werkgever zou mogen bekijken van zijn (toekomstige) werknemer of niet.

Wat schetste mijn verbazing? Het blijkt dat het merendeel (55%) van mening is dat een werkgever geen beroep mag doen op het sociale online leven van zijn werknemer / sollicitant. Hoewel ik natuurlijk helemaal snap waarom dit wenselijk is voor veel werknemers, moet dit natuurlijk volledig omgedraaid worden. Je moet er als professional voor zorgen dat slechts zichtbaar is waarvan jij vindt dat het zichtbaar moet zijn voor de Big Chief. Het is natuurlijk nogal naïef om te denken: ik kan alles online zetten wat ik wil, maar jij, jij en jij mogen er niet naar kijken. En er dan vanuit gaan dat ze netjes de andere kant op blijven kijken.

Hoe kun je dat nou verwachten? Een werkgever heeft de mogelijkheid op een unieke inkijk in het leven van zijn (nieuwe) werknemer en dan verwachten we dat hij niet stiekem even zijn hoofd om de hoek steekt om dat te bekijken? Dat is hetzelfde als de snoeptrommel achterlaten bij je kinderen en zeggen: “Jullie mogen 1 snoepje pakken als ik weg ben”, en dan verwachten dat ze daadwerkelijk maar 1 snoepje pakken. Of je moeder uitnodigen en zeggen: “Let niet op de rommel ma”, en dan verwachten dat je geen preek krijgt. Vrij Naïef natuurlijk. Sorry hoor, maar ik vind dat werkgevers het volste recht hebben om dit te doen. Zorg er voor dat je de privacy instellingen op orde krijgt en dat je zelf in de hand hebt wat iemand wel of niet ziet. Dan hoeven we niet dat beschuldigende vingertje te wijzen en zelf het slachtoffer te spelen.

Een goed aanvullend artikel wat zeker de moeite waard is om even te lezen, vind je op The Next Web: Why Social Media is endangering our future. Eerst legt Vibhu Norby uit hoe Internet het voor iedereen mogelijk maakt om een content creator te zijn, waarna Norby uitwijdt over de gevaren hiervan voor het individu en het belang van het zorgvuldig instellen van de privacy settings. Hij heeft natuurlijk niet overal een punt, maar hij benadert het in ieder geval vanaf de andere kant. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat een ander ziet. We zijn allemaal content creators, maar zorg er wel voor dat de content die je creëert in je voordeel werkt.