2013 Trends volgens Mashable

By January 2, 2013Nieuwe Media, Social Media

Het nieuwe jaar is al weer even onderweg, en de trends in het begin van het nieuwe jaar vlogen je weer om de oren. Een erg prettig en overzichtelijk artikel kwam ik tegen op Marketingfacts, waar de een selectie is gemaakt met verschillende trend artikelen die zeker de moeite waard zijn om eens door te nemen. Vrij prominent stond daar tevens de Media Summit van Mashable; de uiteenzetting van Peter Cashmore over de 4 trends die Mashable ziet voor 2013 en hoe zij daar mee om gaan. De 4 behandelde onderwerpen:

  1. Mobile First
  2. Social First
  3. Visuals Matter
  4. Ads are content, too!

1) Mobile first

Het is misschien geen verassing, maar mobile wordt groter en groter. En dan hebben we het niet zozeer over de Smartphones waar wij niet meer zonder kunnen, maar voornamelijk de markt voor de tablets groeit maar door. Sterker nog; dit wordt het eerste jaar dat er meer tablets verkocht worden dan vaste computers en laptops. Dit is op zich niet iets nieuws, maar het feit dat de nieuwsconsumptie door de gemiddelde internet gebruiker plaatsvindt via de tablet (of mobiele telefoon) betekent wel dat je als media aanbieder een online ervaring moet creëren die op elk platform dezelfde (geweldige) experience geeft. De oplossing hiervoor: Responsive webdesign. Een techniek die ervoor zorgt dat je website er altijd goed uitziet, hoe klein of groot je hem ook weergeeft. Probeer maar eens, schaal je browser maar eens wat kleiner, en check hoe deze website er dan uitziet 😉

2) Social First

Een andere trend die Peter (ja ik mag hem Peter noemen) noemt is social. Dan hebben we het niet zozeer over het feit dat we allemaal op sociale netwerken zitten (de Facebook markt in de VS is nu namelijk wel zo’n beetje verzadigd), maar wel over het feit dat wij als consument content meer en meer zoeken via ons sociale netwerk. Het wordt dus als uitgever steeds belangrijker om dingen te schrijven die een bezoeker wil lezen (lees: en dus wil delen) en niet zozeer wat Google wil lezen. Want wat interessant is, wordt meer gedeeld en dus meer gevonden. Leuk om te zien hoe Mashable daarmee omgaat: berichten in één van de kolommen op de homepagina worden ingedeeld op de zogenaamde ‘likely to share’ factor. Hoe hoger de kans dat een artikel gedeeld wordt, hoe hoger het artikel op de homepagina terecht komt.

3) Visuals matter

De derde belangrijke pijler die Peet noemt (en ja, ook daar kom ik mee weg) zijn visuals. Dit is natuurlijk een open deur als je kijkt naar de laatste populaire sociale netwerken als Pinterest en Instagram, maar… Een interessant insight daarin is dat visuals de meeste engagement oproepen, vergeleken me welke vorm van media dan ook. Met video bijvoorbeeld is dat een lastiger verhaal. Een consument moet dan heel bewust de keuze maken om de komende minuut van zijn leven te wijden aan de content die daarop aangeboden wordt. En het is ook niet zo gek eigenlijk dat visuals de meeste engagement opleveren. Immers, 90% van alle informatie die onze hersenen verwerken is visueel en een visual wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan bijvoorbeeld tekst (ik moet heel eerlijk zeggen dat ik deze feiten niet dubbel gecheckt heb, maar ze klinken wel lekker). Je ziet dan ook dat bijvoorbeeld Facebook en Twitter steeds meer met mooie grote afbeeldingen doen. Links naar websites komen daardoor wel in het gedrang als je deze post op bijvoorbeeld Facebook. Maar de tip van de dag: upload een mooie afbeelding en plaats de URL in de tekst. Geen structurele oplossing, maar zo krijgt je URL wel meer aandacht.

4) Ads are content, too!

Last but not least; advertenties. Waar advertenties regelmatig als hinderlijk worden ervaren, zijn ze er bij Mashable van overtuigd dat je ook van advertenties content kunt maken. Allereerst display advertising (de banners die je overal ziet). Banners kunnen zeker een toegevoegde waarde bieden, als je deze – net zoals je dat met je site moet doen – responsive maakt, en niet in de weg van de experience gaan zitten. Daarnaast wordt de opkomst van het zogenaamde native advertising benoemd als een absolute mogelijkheid om met (commerciële) content relevant te zijn en je in de zone van je doelgroep te bevinden. Hoe Mashable dat doet is door middel van het schrijven van bepaalde series. Regels: het merk bepaald niet wat er precies geschreven wordt, maar er wordt geschreven over een bepaald onderwerp / domein, waarbinnen het merk relevant is voor de bezoeker. Dit hebben ze bijvoorbeeld voor Microsoft gedaan met een serie over Startups, met onder andere Google Hangouts om de series heen. Dit biedt direct een goede tegenhanger voor de traditionele display advertising, wat door de opkomst van mobiel minder en minder zal gaan werken.

dortland

Author dortland

More posts by dortland