Adverteren op het toilet: 12 redenen waarom je er vandaag nog mee moet beginnen!

By February 10, 2015Advertisement

Heb het altijd heel verwonderlijk gevonden. Dat het nodig is om te adverteren op je eigen platform om je advertentieruimte te kunnen verkopen. Die spotjes op de radio dat adverteren op de radio ‘echt heel goed is voor je merk en je naamsbekendheid’, riepen bij mij altijd een sterk gevoel van medelijden op. Ik bedoel: als het zo goed werkt, waarom kun je de beschikbare ruimte dan niet vol krijgen? Maar het is niet alleen de radio die hier last van heeft. Ook de exploitanten op plekken in openbare toiletten in horeca gelegenheden hebben het lastig. Maar waarom eigenlijk? Als ik de argumenten zo eens lees snap ik niet waarom ik mensen nog adviseer om online te adverteren, mensen te retargetten of converiepixels te installeren zodat we exact kunnen meten wat het resultaat van een campagne is geweest. Na de argumenten op deze advertentie gelezen te hebben ben ik om! Let’s go..

1. Nationaal en regionaal

Je kunt ervoor kiezen om toilet-posters op te hangen door het hele land, maar ook in specifieke steden. Dat kan bijvoorbeeld heel handig zijn als je de plaatselijke groenteboer in Waddinxveen bent. Dan heb je er natuurlijk niks aan om aan de muur te hangen in het damestoilet in – bijvoorbeeld – Anna Paulowna.

2. 10.000 vlakken

Vaak hoor je dat wanneer je een echt groot gedeelte van NL wil bereiken, televisie nog steeds een krachtig middel is. Simpelweg omdat we bijna allemaal nog dagelijks aan de buis gekluisterd zitten. Behalve ik dan. En een paar andere mensen die ik ken. Maar wanneer je in het hele land 10.000 vlakken tot je beschikking hebt, dan is dat toch je antwoord op de vraag wat een waardig alternatief is voor die veel te dure televisie zendtijd?

3. Meer dan 70 steden

Wanneer we het hebben over nationaal, hebben we het ook echt over nationaal. Je kunt adverteren in maar liefst meer dan 70 steden! Toch bijna de helft van de steden in Nederland.

4. 1.000 locaties

Bereikbaar op liefst 1.000 locaties. Een snelle rekensom leert ons dat dit betekent dat er per locatie 10 vlakken zijn waar jouw boodschap kan schitteren. Als dat geen exposure is, dan weet ik het ook niet meer.

5. Horeca & bioscoop

Wanneer je al die subliminale boodschappen voorgeschoteld krijgt tijdens een film dat je Coca-Cola moet drinken, denk je misschien dat dit wordt ingezet door Coca-Cola om meer Coca-Cola te verkopen. Maar eigenlijk wordt dit niet ingezet door Coca-Cola, maar door de beheerders van de poster-vlakken in de toiletten (drink Coca-Cola). Want: hoe meer mensen Coca-Cola (dorst) drinken, hoe vaker ze naar het toilet moeten en dus hoe meer touchpoints met jouw reclame uiting. Briljantie in disguise! Coca-Cola.

6. Selectief op geslacht

Ik wist wel dat wanneer je adverteert op Facebook je kunt kiezen of de advertentie aan jongetjes of aan meisjes getoond moet worden. Ik had echter geen idee dat dit ook in de offline wereld mogelijk is! Maar zie hier, segmentatie op geslacht. Je zou bijna denken dat ze daar de tweedeling dames- en herentoiletten voor gebruiken.

7. Selectief op doelgroep

Wil je dat je met jouw boodschap alleen über-hippe twintigers bereikt? Of juist een tikkeltje depressieve dertigers? Allemaal mogelijk. Jouw boodschap wordt gewoon opgehangen in de toiletten van kroegen waar deze groepen graag over de vloer mogen komen.

8. Selectief op locatie

Vermoed dat dit een beetje samenvalt met het selecteren op nationaal- of regionaal niveau. Tenzij dit gaat om toiletposters in Dixies. Dan heb ik niks gezegd.

9. Altijd in cominatie met NFC/QR tags

Het mooie is dat je tegenwoordig het publiek op het toilet kunt laten interacteren met jouw boodschap. Hoewel NFC niet echt benoemenswaardig is, is de QR code daarentegen een fenomeen dat niet meer weg te denken is uit onze huidige samenleving. Twijfel je aan deze woorden? Check dan vooral dit blog dat de populariteit van deze techniek ontegenzeggelijk bewijst.

10. Koppeling offline & online

Je hoort dit zo vaak, maar waar zie je nou echt dat dit goed uitgevoegd wordt? Ik heb het natuurlijk over de koppeling tussen offline en online. Waar je in andere media nog genoegen moet nemen met het tonen (of het benoemen) van je website of actiepagina, kun je door het gebruik van de eerder genoemde technologische innovaties jouw doelgroep direct doorsturen naar het online platform waar je ze wilt hebben. Early adaptors: 1, traditionele media: 0.

11. Uitgebreide rapportages

Dan de eeuwige vraag: wat levert het me uiteindelijk op? Hoe weet ik nu wanneer iemand mijn boodschap heeft gezien, zijn attitude jegens mijn merk en misschien zelfs wel zijn aankoopintentie daadwerkelijk positief is beïnvloed? Nou: middels uitgebreide rapportages. Deze rapportages zijn zelfs zo uitgebreid, dat het alcohol percentage van de persoon die heeft geïnteracteerd met jouw boodschap wordt meegewogen in je totale KPI’s.

12. Actie- en thematig (denk ik, tikkeltje onleesbaar)

Het mooie van de uitingen op de toilet-posters, is dat je eigenlijk helemaal vrij bent in de daadwerkelijke boodschap en uiting. Dit betekent dus dat je ervoor kunt kiezen om een thematige boodschap over te brengen, of juist een hele actie-gerichte boodschap. Of misschien iets daartussenin. Daar ben je dus helemaal vrij in.

Nogmaals, ik denk dat we onze Adwords & Facebook budgetten allemaal weer een stukje kunnen terugschroeven, laat de strijd op het toilet maar losbarsten. Let the games begin!

dortland

Author dortland

More posts by dortland