Tijdens mijn stage bij Leylines kwam ik in aanraking met het boek Zapklare Brokken van Hans van Dijk en wist eigenlijk gelijk dat ik deze zelf ook zeker moest aanschaffen. Het boek vertelt je eigenlijk alles wat je over reclame moet weten, de ondertitel is dan ook vrij terecht ‘alles wat je moet weten over reclame’. Het boek doet zijn titel eer aan, het is namelijk letterlijk ingedeeld in ‘zapklare brokken’. Ieder hoofdstuk kan in willekeurige volgorde gelezen worden en belicht een onderdeel uit de reclamewereld.
In het boek behandelt Hans van Dijk – creatief directeur bij Skipintro – onder andere de meeste theorieën, de consument en het bereiken van de consument, het creatieve proces en hoe het nou eigenlijk zit met al die prijzen.
Mijn mening
De vormgeving van het boek is geweldig. Zegt natuurlijk niets over de inhoud, maar het is wel prettig om naar te kijken en in te lezen. Gelukkig is niet alleen de vormgeving geslaagd: het boek is een echte aanrader voor eenieder die zich afvraagt hoe het er nou eigenlijk aan toe gaat in de reclamewereld. Het is prettig geschreven en er worden leuke cases aangehaald waarmee voorbeelden concreter worden gemaakt. Er zit veel humor in het boek:
“Niemand vond het raar als je tussen de middag in het café zat en zelfs – als je het niet te vaak deed – als je de hele middag niet meer terugkwam. Vrijwel elk bureau had een eind-van-de-maandborrel, sommigen zelfs elke vrijdagmiddag, die niet zelden eindigden in het café of in een buitenechtelijk bed… het waren tenslotte de jaren zeventig.”
Al met al een zeer goed boek. Interessante inhoud, het geeft echt goed weer hoe de reclamewereld in elkaar steekt, met humor geschreven en zeer prettig om te lezen. Ook als je niet in de reclamewereld zit of terecht wil komen, zou ik zeggen: lezen!