Wat maakt een merk een sterk merk? Het blijft naar voren komen, maar wat mij betreft is dat nog steeds de authenticiteit en daarmee eigenlijk het verhaal achter een merk. Om in dit onderwerp te blijven; vorige maand kwam ik op De Content Code het inspirerende verhaal tegen over Hiut Denim.
Achtergrond van Hiut Denim
Even een kort stukje achtergrond over Hiut Denim. In een ver verleden was de plaats Cardigan in Welsh, de jeanshoofdstad van de UK. Echter na het sluiten van de fabrieken (het is uiteraard goedkoper om een dergelijke productie uit te besteden aan landen ver weg) was hierdoor 10% van de hele bevolking van dit stadje plotsklaps werkloos.
In 2009 zagen David en Clare Hieatt uit Cardigan hier een ultieme kans om een nieuw jeans merk op te richten: Hiut Denim. Met de vele jaren jeanskennis aanwezig in het stadje, en de geschiedenis die het heeft, hebben David en Clare wat mij betreft een mooi merk opgezet, met een sterk verhaal.
Niet het wat, maar het waarom
Hiut Denim maakt jeans met de simpele reden; om Cardigan weer aan het jeans-maken te krijgen. Ervoor zorgen dat 400 mensen, die ooit in de fabriek werkten, wederom aan het werk komen. De skills hebben de stad namelijk nooit verlaten. Het is mooi om de connectie te zien met de filosofie zoals Simon Sinek die in zijn bekende TED Talk benaderde: start met het waarom. Iedereen kan vertellen wat hij doet. Er zijn er echter maar een aantal die kunnen vertellen waarom ze het doen. En dan ben je een sterk merk.