Trends in online media

De mediawereld, en dan met name de online mediawereld, is een wereld waarin dingen snel veranderen. Nieuwe ontwikkelingen, applicaties, social communities wisselen elkaar in sneltreinvaart af. Als de ene ontwikkeling net door de mainstreamgebruiker is omarmd, staat de volgende hippe toepassing alweer op de stoep. Dit kan voor een bedrijf dat zich in deze wereld bevindt, en afhankelijk is van deze ontwikkelingen en trends, positief of negatief uitpakken. Het ligt er maar net aan hoe je daar als bedrijf mee omgaat. Loop je voorop en ga je mee met alle nieuwste ontwikkelingen, loop je het gevaar dat je jezelf voorbij loopt. Doe je niks en wacht je af, ga je achter de feiten aanlopen. Het is lastig om hier de ideale mix in te vinden.

Er ontzettend veel nieuwe ontwikkelingen en trends te ontdekken in de online mediawereld. Het is echter de vraag welke moet je aanpakken, hoe moet je die aanpakken en waarvoor ga je het gebruiken. Ik ben eens gaan onderzoeken welke trends op dit moment nou gaande zijn en heb dit ook tijdens een interview met Mieke de Korte van Leylines besproken.

Kredietcrisis

Het zal de meeste mensen niet zijn ontgaan, maar we schijnen vandaag de dag te leven in een crisis. De kredietcrisis. De crisis staat er om bekend meedogenloos te zijn voor bedrijven in bijna ieder sector (op de advocaten branche na, want de één zijn dood, is de ander zijn brood). Zo voelt ook de mediabranche dat deze crisis aanwezig is, alleen zijn de meningen een beetje verdeeld over wie daar nou het meest onder lijdt. Waar bureaus menen dat de grootste klappen bij de media gaan vallen, denken de media op hun beurt weer dat de bureaus er ook niet geheel zonder kleerscheuren vanaf zullen komen.

Dit vond ik toch een erg interessante om eens mee te nemen in mijn interview met Mieke. Het leuke was dat ook zij zich schaart bij de mening van de bureaus: Wat Mieke aangeeft, is dat Leylines op dit moment meer profijt dan last heeft van de kredietcrisis. Het is vooral zo dat de prijzen bij media aan het zakken zijn. Waar er vroeger makkelijk 100 euro per 1.000 vertoningen gevraagd kon worden, ligt dit bedrag tegenwoordig toch aanzienlijk lager. Op deze manier kan Leylines doen wat zij het liefste doet; experimenteren op verschillende plekken. Hoe wordt dit nou beter ondersteund dan lage prijzen bij de media?

“Op dit moment is het zo dat de prijzen flink onder druk staan. Dus ja, ook de krediet crisis slaat toe op de adverteerders markt.”

Wat de kredietcrisis een aanwijsbare trend maakt, zijn de oplossingen die bedrijven proberen te vinden voor de verdien modellen. Waar je eerst zag dat er (bijna) altijd werd betaald op Cost Per Mille (CPM) basis, worden bedrijven steeds inventiever. Het wordt steeds meer Cost Per Click (CPC), maar veel bedrijven gaan zelfs naar de Cost Per Lead (CPL), waar je betaalt voor een lead, of er wordt zelfs geëxperimenteerd met een Cost Per Sale formule, waarbij je pas afrekent als er ook daadwerkelijk een verkoop heeft plaatsgevonden.

Targetting

Targetten op geslacht, targetten op leeftijd, targetten op IP-adres, targetten op locatie of zelfs targetten op interesses. Je kunt het tegenwoordig zo gek niet meer bedenken of je kunt de meest specifieke doelgroep bereiken. Voor wie nog onbekend is met het begrip targetting, zal ik even een hele korte toelichting geven. Targetting is eigenlijk een soort filter wat je op een advertentie of een uiting op internet zet. Target je op mannen, is je advertentie of uiting alleen zichtbaar voor mannen. Target je op vrouwen tussen de 20-25 jaar die graag breien in hun vrije avonduren, kun je ervoor zorgen dat je advertentie of uiting alleen zichtbaar is voor deze levensgenieters.

Waarom is dit nou een trend? Dit zijn toch gewoon de mogelijkheden die er zijn? Nee. Waar het 3 jaar geleden nog heel ongebruikelijk was om een target te zetten op een online uiting, zijn er in de loop der jaren steeds naar nieuwe manieren gezocht om je doelgroep nog specifieker te maken. Je kunt je voorstellen dat het redelijk goed mogelijk is om op geslacht of leeftijd te targetten. Iedereen zit tegenwoordig namelijk op een profielensite als Hyves, waar je altijd je geslacht, leeftijd en zelfs je hobby’s invult. Er zijn nu een aantal bedrijven die werken met behavioral targetting. Dit is een techniek waarbij de adverteerder de gebruiker volgt door zogenaamde cookies op zijn computer achter te laten. Op deze manier kun je met een advertentie dus inspelen op het gedrag van een bezoeker. Waar een normaal denkend mens dit ziet als inbreuk op de privacy, biedt het voor een adverteerder kans om een hele specifieke doelgroep, op een hele specifieke plaats met een hele specifieke boodschap te bereiken. “Je was net bij Bol.com, maar je winkelmandje zit nog vol! Kom snel terug, dan krijg je 10% korting!”.

“Ik vind het wat en waar erg belangrijk. We willen graag nadenken van: wat is er? Wat is er gemaakt? Waar ga je dat neerzetten, voor wie is het gemaakt?”

Voor een bedrijf als Leylines biedt dit natuurlijk ook mogelijkheden, want Leylines is altijd op zoek naar de juiste balans tussen wie je wilt bereiken, waar je ze wilt bereiken en met welke boodschap je ze wilt bereiken. “Ik vind het wat en waar erg belangrijk. We willen graag nadenken van: wat is er? Wat is er gemaakt? Waar ga je dat neerzetten, voor wie is het gemaakt?” Deze nieuwe targetting mogelijkheden bieden Leylines dus een nieuwe kans om dichter tot de doelgroep te komen.

Sociale netwerken

Tot slot wil ik het nog even hebben over de sociale netwerken. Het is geen nieuws als ik vertel dat Hyves de grootste speler is in Nederland als we het hebben over sociale netwerken. Ik weet dat er nog vele anderen zijn, die ook zeker nog goed bezocht worden, maar toch wil ik even bij Hyves blijven. Wat de discussie is die ik ontzettend veel tegenkom, is altijd losgekomen op de vraag: Adverteren op Hyves, ja of nee? Je sociale netwerk, is dat een privéomgeving waar adverteerders af moeten blijven?

Ik heb deze vraag uiteraard ook gesteld aan Mieke. Wat zij ziet is dat Hyves een beetje overschat wordt op het moment. Omdat Hyves de grootste speler op de markt is op dit moment en eigenlijk alle jongeren, tegenwoordig ook steeds meer ouderen, zich op Hyves bevinden, wil iedereen adverteren op Hyves. Wat je vervolgens krijgt is een overload aan advertenties, goed en slecht, waardoor je resultaten altijd tegenvallen, tenzij je echt met een super creatief en leuk idee komt. Op de vraag: Adverteren op Hyves, ja of nee? Antwoordde ze: “Ik zeg; Hyves heeft wel een beetje zijn beste tijd gehad.” Wat mij een vrij duidelijk statement lijkt.

Hyves heeft zijn tijd wel een beetje gehad

Conclusie

Ik heb in dit artikel een aantal trends behandeld:

  • Kredietcrisis: Wat we zien is dat door de kredietcrisis bedrijven steeds meer op zoek gaan naar nieuwe afrekenmodellen. Waar het eerst gebruikelijk was om op CPM-basis af te rekenen, gaan het steeds meer naar betalen per click, per lead of zelfs per sale.
  • Targetten: De mogelijkheden op het gebied van targetten blijven zich maar uitbreiden, je kunt het zo gek niet meer bedenken. Dit is duidelijk een trend, de mogelijkheid om een steeds specifiekere doelgroep te bereiken, waar Leylines zeker profijt van heeft.
  • Sociale netwerken: Adverteren op sociale netwerken heeft steeds minder zin. Hoewel een partij als Hyves nog steeds meer dan genoeg advertenties op de site heeftstaan, vallen de resultaten vaak tegen, door een overload aan informatie in een privéomgeving.
Poken
Next Post
dortland

Author dortland

More posts by dortland